Caracteristicile unui project manager

aprilie 7, 2020 Posted by: Category: Project Management No comments

1. Task management, mereu in capul listei!
Potrivit site-ului wikipedia, “task management” reprezinta gestionarea task-ului pe durata intregului ciclu de viata al acestuia. In acest sens, poti folosi de la un to-do list simplu, pana la un software specializat de project management.

2. Effective Communication. Fii succint si clar!
In mod normal, un project manager petrece majoritatea timpului in activitati de comunicare. Totusi, degeaba stii ce ai de facut daca esti incapabil sa-ti clarifici ideile si sa-ti faci viziunea cunoscuta. Fii logic, succint si clar!

3. Stakeholder management. Capata incredere!
Dinamica proiectelor este vertiginoasa. Lucrezi in tip “cascada” si cu cat sunt mai multe persoane implicate in proiect, cu atat este mai important managementul stakeholderilor.

De la identificarea tuturor celor implicati in proiect pana la depistarea nevoilor si a intereselor, precum si pana la gestionarea acestora e drum lung. Totusi, cu cat iti calculezi mai bine pasii, cu atat iti vei face viata mai usoara si cu atat mai rapid vei capata increderea actionarilor. Fii convins, rezultatul va fi pe masura!

4. Change management. Fii tu schimbarea!
Indiferent de ipostaza in care te afli, fie ca esti project manager la un client sau detii aceeasi pozitie la un furnizor, un lucru este cert. Proiectul la care lucrezi vizeaza o schimbare. Aceasta trebuie cat mai bine gestionata, pentru ca lumea s-o accepte iar rezultatul sa fie cel scontat. Nu-i asa ca ai invatat din experienta ca poti implementa cel mai bun produs dar daca nimeni nu-l foloseste, asta nu ajuta la nimic? Oamenii au nevoie sa li se explice pe limba lor, doar ca nu au timp sa ceara.

5. Pariez pe MS Project!
Planificarea este o conditie sine qua non a reusitei unui proiect, mai ales ca – explicam de curand – este cheia cu care iti usurezi munca! Exista o sumedenie de instrumente de planificare, care iti pot face viata mai usoara, dar recomandarea mea este sa nu privesti catre altii, ci sa te uiti in oglinda. Gandeste-te cine esti, ce ti se potriveste si, mai ales, ce urmareste proiectul tau!

6. Ascultare Activa sau… casca urechile!
Indiferent cat control iti doresti sa detii si cat de mult vrei sa te afirmi, vine acel moment cand important este sa asculti si sa intelegi. Nu de alta, dar pe langa gura, ai si doua urechi!

Cu cat proiectul este mai amplu si cu cat sunt implicate mai multe persoane, ei bine, cu atat este mai important sa intelegi ce are de spus celalalt, decat sa devii un gramofon stricat, care acapareaza toata discutia cu o singura idee. Fara indoiala, ai simtit si tu pe pielea ta ca, daca mai multi ar intelege ce inseamna Ascutarea activa si nu ar mai vorbi unii peste altii, poate si sedintele ar dura mai putin si ar fi mai eficiente. Iar povestea asta te duce direct la… punctul urmator:

7. Meeting management, sau condu sedintele cu grija!
In functie de tipul de organizatie in care lucrezi sau de tipul clientului pentru care implementezi un proiect, sedintele, sau mai bine zis, managementul si gestionarea corespunzatoare a discutiilor, este vitala. O sedinta organizata bine poate face diferenta intre atingerea obiectivelor si un fiasco total. Ca stakeholder, poti avea o echipa multumita sau o armata de oameni convinsi ca esti… varza. Mai exista, e drept, variant ca tu sa ai o idee geniala, dar daca nu te adresezi “pe limba” auditoriului, colegii nu vor intelege exact ce doresti.

8. Orienteaza-te spre rezultat si ai grija sa nu te… ratacesti!

Uneori, orientarea directa catre rezultatul final poate parea un cliseu, dar alte voci sustin ca aceasta strategie este o perspectiva foarte pragmatica. Indiferent de perceptie, este vital sa ai o anume viziune clara si indiferent din ce zona bate vantul, de cum se aliniaza… astrele si mai ales dincolo de cate greutati apar pe drum, trebuie sa fii capabil sa inchei proiectul asa cum ti-ai propus.

9. Status reporting. Raportul tau nu trebuie sa lase loc de interpretari!
Nimeni nu lucreaza de capul lui, asa ca, mereu cand trebuie sa pregatesti un raport pentru managementul superior, trebuie sa te concentrezi la cateva intrebari:
1 – Ce vreau sa obtin de la meeting-ul urmator?
2 – Am scris acest lucru inteligibil? Oare ce reactie ulterioara se poate declansa?
Scopul oricarui status este facilitarea intelegerii proiectului si adoptarea unor decizii optime, astfel incat lucrurile sa evolueze. Aceasta este tinta raportului tau! “Cheia” rezolvarii problemei poate fi mai simpla decat iti imaginezi. Intreaba-te, de fiecare data: “Ce as intelege eu, daca as citi acest text?”. Din acest motiv, concentreaza-te si creaza un raport care sa fie interpretat corect chiar daca este studiat in lipsa ta!

10. Problem solving (puzzle). Dezamorsarea crizei, o cheie vitala!
Ei bine, nu stiu care este perspectiva ta, insa eu cand ma gandesc la … Project Management, primul lucru care imi vine in minte este tocmai un puzzle incalcit, creat pe principiul “nu-ti este clar despre ce este vorba, proiectul nu are o solutie imediata, nu e usor, dar chiar si asa vrei sa te implici!”. Doar ca, imediat trebuie sa realizezi ca, indiferent cat de incurcate sunt sforile, mereu exista o solutie, iar daca stii cum sa pui problema si sa aduci la aceeasi masa persoanele potrivite, automat vor aparea solutiile.

Talentul de a dezamorsa situatiile de criza si de a rezolva problemele reprezinta o cheie vitala! Altfel, oricat de bine ti-ai planifica pasii, oricat de clare ti-ar fi lucrurile, mai devreme sau mai tarziu tot va aparea ceva neprevazut, care te poate lovi cand ti-e lumea mai draga.

11. Social – blending – flexible approach, sau… fii diplomat!
In viata, exista situatii in care nu mai conteaza functiile si tot ce e important se rezuma la nivelul relatiilor interumane. Mai pe scurt, ori m-ai convins dinainte, ori … te sprijin pentru simplul fapt ca am o simpatie pentru tine. Altfel, n-as avea nici timp si nici chef, asa ca ori nu te ajut, ori o fac exact cand nu mai ai nevoie. N-ai intalnit pana acum asemenea oameni? Crede-ma pe cuvant, e plina lumea de ei! Cu toate astea, interactiunea cu cei din jur, abilitatea de a te integra in grupuri si flexibilitatea de care dai dovada in incercarea de a te inconjura de oameni de tot felul, toate aceste “detalii” pot face diferenta tocmai in momentul in care, aparent, nimeni nu are timp de tine sau chiar nici nu si-a propus, initial, sa te sprijine.

12. Presiunea este normala. Fa-i fata!
In societatea contemporana, termenele limita au devenit ceva normal, mai ales cand bugetele reduse sunt aproape o certitudine. Din acest motiv, capacitatea de a face fata presiunii si de a te descurca in situatii de criza este o conditie esentiala a supravietuirii.
Exista situatii dificile la tot pasul si poate chiar si in echipa ta, dar diferenta majora intre a te lasa dus de val si a face doi pasi in spate consta in:
• Constientizarea situatiei
• Acceptarea situatiei
• Cautarea pasilor urmatori, a strategiei necesare avansarii proiectului
Ei bine, daca reusesti sa faci acest lucru si pentru cei din jurul tau, nu numai pentru tine, deja esti in alta liga si meriti felicitari!

Etichete:

Leave a Comment